Ännu finns det hopp

Det har gått lite trögt för Frölunda i semifinalen mot Linköping. Det började bra med att dom vann den första matchen i bäst av sju men efter det vann Linköping tre matcher på raken. Vändningen kom dock i söndags när Frölunda vann på hemmaplan och även på bortaplan igår. Nu står det 3-3 i matcher och den sista och avgörande matchen är imorgon – på hemmaplan, vilket är en mycket bra förutsättning för att Frölunda ska kunna och troligen kommer att gå till final. En annan faktor som påverkar är ju så klart Linköpings grisiga spel. I söndags var det inte vackert och inte heller igår. Fortsätter Linköping på det här sättet kommer morgondagens match inte bli svår för Frölunda. Jag skulle så gärna vilja gå dit och kolla. Trist att man inte känner någon i Götet som är så intresserad av hockey.

En annan sak som jag irriterat mig på på sistone är debatten om att Svenska fotbollslandslaget borde bojkotta Fotbolls-VM p.g.a. att detta jippo skulle främja prostitutionen i Tyskland. Jag är själv inte ett dugg intresserad av fotboll, jag tycker det är tråkigt och fullständigt ointressant men jag kan ändå inte låta bli att reta mig lite på den här debatten. Jag frågor mig själv precis samma fråga som jag häromdagen hörde någon ställa på radiosporten, d.v.s. varför är det alltid idrotten som ska gå i spetsen för såna här frågor? Är det inte det vi har våra politiker till?

Jag vill å det bestämdaste säga att jag naturligtvis inte på något sätt förespråkar prostitution. Jag tycker det är hemskt och sorgligt att det överhuvudtaget finns och att kalla det ett yrke är fruktansvärt lamt och bara ett sätt att förtränga problemet, enligt min mening. Men det här är en lagfråga, inte en sportfråga. Jag tycker att svenska politiker inom EU:s samtliga beslutande organ ska arbeta hårdare med dessa frågor och försöka vända opinionen i Europa, för uppenbarligen är vi i Sverige ganska ensamma om våra lagar mot, och även våran inställning till prostitution, varför en bojkott mot Fotbolls-VM lär bli än mer verkningslös. Jag tror inte att arrangörerna bryr sig mer om Sveriges deltagande än något annat lands deltagande, snarare mindre. Vad är det som får oss att tro att vi är så himla viktiga hela tiden? Och vad kan man förvänta sig av en bojkott av Fotbolls-VM? För det är väl ändå ingen som inbillar sig att Tyskland plötsligt ändrar sina lagar gällande detta bara för att lilla plutt-Sverige inte vill vara med och spela fotboll med dom andra barnen?

Ärligt talat, det här är fel approach. Men när jag ändå är inne på det här ämnet så tänker jag spinna vidare lite på det och ställa frågan om andra idrottsevenemang som exempelvis OS. Jag ska inte säga att jag vet att det är lagligt med prostitution i Grekland eller Italien, men låt oss för en stund anta att det är det, varför bojkottade isf inte Sverige OS i Atén eller OS i Turin nyligen? Vad är det egentligen som skiljer ett sportevenemang från andra sportevenemang när folk uppenbarligen kommer till skada? Varför är vi inte konsekventa med våra åsikter? Eller är det helt enkelt så att fotbollsspelare har lägre moral än andra idrottare och att det helt enkelt säjls och köps fler sexuella tjänster under fotbollsevenemang? Jag vet inte riktigt om jag tror på det. Det stinker dubbelmoral här!

Naturligtvis är prostitution fel och ska bekämpas men det är tyvärr ett mycket mer omfattande arbete än att bara säga nej till Fotbolls-VM. En bojkott av ett land i miniriotet räcker inte. Det måste till mer resurser men framför allt måste Europas invånare ändra sin inställning till problemet.

Så, nu har jag skrivit av mig lite. Dax å jobba. 🙂

Edit: Jag har nu forskat lite i frågan gällande Greklands lagstifning gällande prostitution. I Grekland är prostitution laglig men väldigt strängt reglerad. Huruvida det är egentligen är bättre för de inblandade (jag väljer här ordet inblandade hellre än kvinnor eftersom det inte endast är kvinnor som är prostituerade) tänker jag inte spekulera i. Min uppfattning gällande bojkott av sportevenemang är densamma. Om vi ska få något gehör så får vi allt se till att vara konsekventa. Jag vill också påpeka att det egentligen inte är en bojkott som jag ställer mig tveksam till, tanken är nog bra, men jag hyser inget hopp om att prostitutionen/traficingen minskar enbart p.g.a. en bojkott från Sveriges sida.

Ångest

Usch, jag har sån ångest gällande tentan jag skrev i lördags. Jag drömmer om den på natten, om att jag både får posivita och negativa besked. Jag hatar den här perioden av ovisshet som senast slutade med ett tråkigt besked. Jag har verkligen ingen som helst känsla av hur det kunde ha gått och även om jag haft det så hade jag inte litat på den känslan. Senast jag skrev en tenta så kändes det så himla bra men resultatet var så dåligt. Imorron har det gått en vecka sedan jag skrev tentan och jag har minst 2 veckor av väntan kvar.

Nu är det iaf helg igen. imorron kväll ska jag tillsammans med några kompisar från Skövde gå på bio och se Ice Age 2. Det ska bli kul! Var väldigt längesedan jag var på bio.

L som i lönedag!

Weeeee! Idag fick jag min första lön på nya jobbet! Så otroligt skönt! Det var längesedan jag hade ett femsiffrigt belopp på mitt konto, kan jag tala om. 🙂 Har lagt upp ett gäng räkningar på Internet-banken som ska betalas innan månaden är slut och så har jag fört över pengar till A, som jag hyr lägenheten av så visst, beloppet sjunker men det finns iaf lite pengar kvar till annat än räkningar. Har beställt lite skivor och filmer från England som nog kommer i nästa vecka.

Nu kommer jag dessutom sluta bo hemma hos mina föräldrar. Ska dock dit idag för att hämta lite grejer som typ kläder och sånt men sen är tanken att jag ska pendla mellan Borås och GBG dagligen. Känns som om det kommer bli lite jobbigt ibörjan eftersom man måste gå upp så tidigt (ca halv sex) men man vänjer sig väl.

Trött på snö

Jag börjar bli så less på den här j***a snön! Jag vill ha vår! NU!!! Den här vintern har känts så lång och kall och mörk och hemsk och våren verkar aldrig komma. Man blir så glad så fort det blir lite varmt och då man riktigt kan se hur snön smälter bort och den bara marken visar sig. Sen går det ett par dagar osså vips! Snön bara vräker ner och förintar de få vårtecken som än så länge vågat visa sig. Snart är det april och snön är inte ens nästan borta. *suck* Jag tror aldrig att jag sett fram emot sommaren så mycket som nu…

På vårat jobb har vi en inglasad balkong där man kan sitta och äta lunch när solen skiner. Då lyser den rakt in och det känns nästan som om det är sommar därinne. Det som är så skönt är att det inte ens blir någon växthuseffekt där inne heller. Det blir så varmt och skönt. Och när man sitter där ute och vilar upp sig med en kopp te på kafferasten eller intar sin lunch så blir verkligen ens längtan till sommaren bara starkare. Men efter några timmar när man går ut för att gå till bussen försvinner alla dessa känslor när man får klart för sig, precis som varje dag när man går utanför dörren, hur kallt det är och hur långt bort våren och sommaren verkligen är just nu.

Vips, så var det fredag igen!

Ja, nu är det fredag. Veckan har varit ganska som vanligt. Började ganska seg och långsam men accelererade och gick sen i rasande fart och nu är det helg igen. Iaf snart. Jag sitter fortfarande på jobbet men egentligen inte för att jag har så mycket att göra utan snarare för att inte behöva gå härifrån så tidigt för inte få så mycket minusflex. Det blir så jobbigt att ta igen sen. Jag lär väl gå runt halv fem och tänkte ta en tur förbi Knalleland och ta bussen hem därifrån. Min foundation är slut så jag måste skaffa ny. Sen var det nåt mer jag behövde handla också men det har jag glömt.

SItter här med en kopp te och ett par små sockerskorpor som jag hittade i en burk i kakskåpet. Jättegoda! Dom där kan man äta många av. Kan bli farligt det…

I helgen händer nog inget spännande. Blir så trött på allt tjat om Melodifestivalen och Carola-fjäsket. Jag brukar alltid bojkotta Melodifestivalen nu för tiden för det blev så tröttsamt sen dom gjorde eländet till en jävla följetång. Vad var det för fel med att ha Melodifestivalen under EN och SAMMA kväll? Och så var man av med det sen! Iaf för ett tag… Neh, nu ska det hålla på vecka ut och vecka in och verkar aldrig ta slut. Men faktum är att jag faktiskt såg den sista delfinalen förra veckan och jag blev jätteförtjust i Björn Kjellmans bidrag. Men eftersom jag sällan får min vilja fram så lär den säkert inte vinna. 🙁

Ska tentaplugga hela eller iaf under långa stunder av helgen. Ska göra ett nytt försök att tenta av java-kursen nästa lördag och den här gången har jag inte ens glömt att anmäla mig till tentan som senast. Men försäkerhets skull ska jag kolla det nu när jag skrivit klart det här inlägget.

Pin It on Pinterest