En skön helg

Nu är helgen slut och en ny vecka har tagit sin början. Som vanligt känns det lite trögt i början av veckan men innan man vet ordet av så är det ju fredag igen. Dom säger att det fina vädret kommer att hålla i sig tills imorron men att det sedan ska bli lite kallare. Låter inte alls kul. 🙁 Jag har ju precis börjat vänja mig vid vårvärmen, handlat nya vårkläder, utemöbler till balkongen, frukost på densamma i morgonsolen och bara njutit i helgen. Ser fram emot sommaren så otroligt mycket och vill att det ska vara sol hela tiden. Däremot ser jag inte fram emot att behöva jobba större delen av sommaren. Är ju så van vid att ha sommarlov men nu är det bara tre veckors semester som gäller. 🙁

I helgen har jag och min kompis M varit ute på IKEA igen. Jag och mamma var ju där förra veckan. Då handlade jag bl.a. en sån där bambu-gardin. Men med min kassa framförhållning så tänker jag ju aldrig på att mäta mina fönster innan jag åker till IKEA, ifall jag skulle vilja köpa gardiner eller liknande. Resultatet blev ju så klart att bambu-gardinen jag köpte inte var tillräckligt bred. Så med anledning av detta så bar det alltså av till IKEA än en gång och så klart blev en del mer saker man köpte. Bl.a. utemöbler till balkongen. Två röda stolar i plast med metallram från IKEA samt ett vitt bord från Jysk som passade perfekt. Sen blev det lite tallrikar och bestick, en mortel, en ugnsform och lite annat. Ska ju ha tjejmiddag för mina gamla klasskompisar från grundskolan om några veckor. Jag hade inte så många tallrikar innan… typ 3. Man behöver ju inte så många när man bor ensam. Hade inte bestick heller så det räckte så det blev ju att man handlade lite.

När vi kom hem från Kållereds-utflykten drog M till Skövde för att festa medan jag städade upp lite hemma. Nåja, tog reda på alla nyinköpta varor då. Så värst seriös städning blev det ju inte. Satte upp lite tavlor, ställde ut utemöblerna på balkongen, vattnade alla växter och bara slappade.

Igår åkte jag in till stan och handlade lite kläder. Köpte bl.a. ett par vita Rebook-skor för 600. Lite dyrare än vad jag tänkt mig men det blev som det alltid brukar bli för mig. Jag hittar skor jag gärna vill ha på en vanlig skoaffär men dom finns aldrig i min storlek så jag hamnar förr eller senare på någon sportaffär. Men så har dom riktigt bra skor också. Sen köpte jag ett skärp, en jeans-kjol och några linnen i olika färger.

Det har med andra ord gått åt en hel del pengar den här helgen. Så nu är över halva lönen förbrukad efter en och en halv vecka. Men jag är inte så orolig egentligen. Jag har fortfarande mer pengar kvar än vad jag brukar ha när jag levt på CSN och betalat hyra och alla räkningar. Bara jag har pengar kvar till mat och nytt busskort så klarar jag mig. Är lite sugen på att köpa en MP3-spelare med för min förra gick ju sönder. Fick visserligen ett PSP av min bror i julklapp men den var tyvärr lite knasig att spela MP3:or på. Kan dock inte riktigt bestämma mig vilken jag ska köpa så jag väntar jag nog lite.

Oops… kanske borde jobba lite så att man får lön för den här månaden med. 😉

Arbetsmiljö

Idag har jag och alla mina arbetskamrater varit på utbildning om arbetsmiljön. En person från VG-regionen kom och föredrag för oss om arbetsmiljölagen och om systematisk förbättring av arbetsmiljön.

Jag tycker självklart att sådana här frågor är viktiga. Jag menar, mycket kan man ju stå ut med men om arbetsmiljön är dålig så blir det ju till slut outhärdligt även om man har en riktigt bra lön. Lönen är ju inte allt.

Trots att detta är viktiga frågor så blev man ju ändå rätt trött. Vi började vid halv nio och slutade halv fyra och man var bra nära att nästan somna mer än en gång. Jag tror jag måste börja gå å lägga mig lite tidigare i fortsättningen. 22-05:30 kanske inte räcker med sömn för mig…

Trött

Jag brukar oftast vara som tröttast på måndagar men den här veckan är det tisdagen som är värst eftersom man inte jobbade nåt igår. Så jag är trött idag istället. Vet inte vart jag ska ta vägen eller vad jag ska sysselsätta mig med fram till fem så att jag inte somnar med huvet på tangentbordet. Har druckit X koppar te under dagen men det har verkligen inte gjort någon som helst skillnad. Kaffe har jag inte druckit eftersom vi bara har en Selekta-maskin på jobbet och kaffet i den aparaten rör jag inte ens med tång. Så det får duga med te. Imorse efter morgonfikat kändes det rätt ok men efter lunch och fram tills nu är det riktigt jobbigt. Lär ju somna som klubbad säl på bussen hem sen om det händer nåt riktigt spännande och drastiskt snart.. och det lär det ju inte göra…

Ooops…

Råkade precis deleta typ 20 mail från min inbox. Inte jättesmart. Det jag egentligen skulle göra var att rensa Trash så jag markerade alla mail med ett klick på “Markera alla” och tryckte sedan “Ta bort”. Problemet var bara att jag inte stog i Trash som jag trodde. jag stog tydligen i Inboxen. Så kan det gå när man inte är tillräckligt uppmärksam på vad man gör. 🙁

Jag har ett problem, jag vet inte vad jag ska jag ska hitta på valborg. Kanske att jag åker till Skövde och söker upp mina gamla studentpolare eller så stannar jag i Götet och kollar vad som händer där…eller så skiter jag i det. Fast det sistnämnda vore ju rätt synd. Får väl helt enkelt höra mig för lite…

Glaaad!

Efter flera veckors väntan, ångest och frustration har jag nu äntligen fått mitt tentabesked. Och det var för en gång skull ett mycket trevligt sådant. Jag klarade den! Jag kan nu äntligen koppla bort allt vad objektorienterad programmering heter ett bra tag framöver och istället ägna mig åt andra saker. Som exempelvis Industriell ekonomi. Skittråkigt men nu känns det verkligen som om jag börjar komma någonvart igen. Så himla skönt! Men om sanningen ska fram så var det inte med någon stor marginal som jag fick godkänt. Gränsen för godkänt, eller rättare sagt för trea, gick vid 49 och jag hade 50. 🙂 Utan poängen från inlämningsuppgifterna hade jag inte klarat den…eller snarare långt ifrån. *pusta ut*

Helgen har i övrigt varit ovanligt händelserik och väldigt rolig och trevlig. Min kompis M från Skövde har varit och hälsat på. På fredag-kvällen var jag, M och N (en annan kamrat från Skövde-tiden) på Notting Hill där studentföreningen Di Gamles Göteborg brukar träffas för After Work den tredje fredagen i varje månad. Vi blev ett litet gäng på cirkus 8-9 personer som satt och språkade till nio-tio tiden innan jag och M drog oss hem mot Kortedala för att sova. M skulle sova på den nyinköpta luftsängen från företag J var det tänkt. Men på lördagsmorgonen gick det upp för oss att luftmadrassen var kass. Den läckte luft som ett jäkla soll. Så det fick bli reklammationsturné ut till Askim för att byta madrassen. Det var en ganska lång trip men ganska trevlig med mycket skratt och stoj. Vi lyckades även denna dag få med oss N. När vi kom hem från Askim gick vi och handlade ingredienser till Flygande Jacob. Senare slöt även den fjärde Skövde-kamraten P upp med oss andra hemma hos mig. Medan Jacob och riset tillagades i ugn och på spis pumpade vi upp luftmadrass nummer 2 och lyssnade på en massa synthmusik. Det var en riktigt trevlig stämning och maten var god och musiken var bra och luftmadrassen gjorde just då inga större tecken på att släppa ut luft.

Efter maten begav vi oss till spårvagnshållplatsen för att ta oss in till stan för det kommande biobesöket.
Men när vi kom till Allhelgonakyrkans hållplats visade det sig att någon försökt vara lustig och dragit i nödbromsen på sexans spårvagn så att den stannat och sedan fastnat. Olyckligt nog hade den stannat precis innan spåren från Kortedala och Bergsjön går ihop och den stog så nära spårväxlingen att elvans spårvagn som kom bakom från Bergsjön-hållet inte kunde passera. Naturligtvis var det ju den vi skulle åka med. Vi stog en stund och funderade på hur vi skulle göra för klockan var ca 20 och 20:30 skulle vi hämta ut våra biobiljetter. Till slut fick det bli taxi och vi anlände till bion ca en kvart försenade men det visade sig att det inte var någon rusning till filmen så våran reservation fanns kvar. Så det blev V för Vendetta till slut, trots att det såg rätt mörkt ut innan vi bestämt oss för att ringa taxi och innan taxin kommit och plockat upp sig. Jag var dessutom så inställd på att äntligen få se filmen. Den var värd varenda krona men kanske en smula annorlunda än vad jag förväntat mig, men väldigt bra.

Igår söndag var vi ute och gick en sväng med E, som också pluggat i Skövde. Vi hamnade till slut på ett fik vid Kortedala torg. Därifrån tog jag sedan spårvagnen ut till Hissingen för att hälsa på T, som inte pluggat i Skövde. 😉 Han bjöd på mat och vi satt och snackade i nåra timmar innan han var tvungen att åka och jobba och jag åkte hem. Trots att helgen varit väldigt trevlig så känns det ändå som om den varit väldigt lång. Men det har väl att göra med att man hunnit med en hel del…

Pin It on Pinterest