Vidskepelse

Har fortfarande inte fått något besked om jobb. Börjar nästan bli lite irriterad men jag vet att jag måste ha tålamod. Besked kommer ju…kanske innan årets slut. Jag får bara sådan abstinens av att vilja ha så mycket men inget kunna göra…eller köpa. Jag vill köpa saker till min lägenhet men vad behöver jag för det? Jo, pengar så att jag kan åka till IKEA och shoppa loss. Jag vill ha inflyttningsfest men vad behöver jag för det? Jo, pengar så att jag har råd att handla förfriskningar till min gäster. Jag vill åka skidor men vad behöver jag för det? Jo, pengar till handla skidkläder och betala skidresa. Jag vill uppgradera min stackars dator men vad behöver jag för det? Jo, pengar att köpa nya komponenter för. Som sagt, inga pengar = inget liv.

Jag är dock lite vidskeplig. Jag har börjat söka några jobb för jag inbillar mig att om jag söker jobb så kanske jag får veta något om jobbet jag väntar på. Kanske kanske kanske… Jag har bl.a. sökt ett jobb på företaget som jag var på intervju hos för några månader sedan, nämligen IT-bemanningsföretaget Elan. Jag har dock inte hört ett pip från dom sen dess så jag antar att jag nog inte kan förvänta mig något jobb därifrån den närmsta tiden men man har ju inget att förlora på att söka. Sen sökte jag idag ett jobb på företaget Transcom här i Borås. Ett callcenter-företag som tydligen expanderar och ska anställa ett gäng nytt folk till sitt Borås-kontor. Jag sitter gärna i ett call-center och låter folk ringa till mig men jag undviker helst försäljningsjobb. Jag kan bara inte tänka mig att ringa och bokstavligen snacka omkull folk eftersom jag så väl förstår personen på andra sidan som blir uppringd på en allt annat än lämplig tidpunkt, vilket det ofta är när det är telefonförsäljare som ringer. Jag har även skickat en ansökan till Västtrafik i Borås då dom innan jul sökte kundmottagare men tydligen så hade ansökningstiden gått ut så det blir nog inget av det.

Nu är det lunch!

Tjipp!

Faan, faan, faan… :(

Jag har nu i några veckors tid ägnat mig åt att försöka inpränta konceptet med objektorienterad programmering i min så ofta trögfungerande hjärna. Det objektorienterade synsättet med programutveckling i sig är egentligen inte så svår att förstå. Men det som jag har svårt för är att förstå själva programmeringen. Jag kan helt enkelt inte, när det börjar bli lite mer komplicerat, tänka klart när det handlar om sekvenser, iterationer, selektioner, strömmar och inkapsling i programkod. Min hjärna är inte kompatibel med sådana saker helt enkelt.

Jag skulle haft tenta i detta underbara men komplicerade ämne imorron. Men idag när jag för säkerhets skull loggade in på Studentcentralen (en databas på Högskolan i Skövde på vilken man kan logga in för att kolla studieresultat, anmäla sig till tentor samt lite annat, tillgänglig på webben samt inbakad i systemet LaDoc) för att verkligen kolla att jag anmält mig till tentan, så visar det sig så klart att jag har glömt att anmäla mig till den samma. Jag är helt säker på att jag gjort det men markeringen “Anmäld” lyser uppenbarligen med sin frånvaro vid uppgifterna om tentan. Jag har helt enkelt inte anmält mig.

Jag undrar vad mer som man gå fel med mina patetiska försök att under detta läsår tenta av kurser som släpat efter ett bra tag. Operativsystemstentan kuggade jag ju trots att den kändes så bra att skriva den för att jag trodde att jag hade koll,.något som tentaresultatet senare upplyste mig om att jag inte alls hade.

Nu sitter jag här och vill bara gråta. Drömmen om en magisterexamen på IT-universitet känns så långt borta och det hela blir ju inte bättre av att VG-regionen fortfarande inte verkar bestämt sig för om jag får någon projektanställning eller inte.

Gud, lite flyt i livet vore trevligt! Snälla….

Nytt år

Två dagar har gått på det nya året och hittills verkar allt lugnt. Nyårsfirandet i år var liksom julen, ganska avslappnad och inte särskilt avancerad. Några dagar innan julafton fick jag en förfrågan på ICQ av en kompis i Skövde om jag ville vara med på nyårsfest då det var ett gäng som skulle slå sig ihop och hitta på nåt. Men ju närmre nyår vi kom, desto mer veligt blev det och det slutade med att jag tröttnade lite på veligheten och istället bestämde mig för att stanna hemma med mor och far, bror 1 och bror 2 med flickvän. Det var faktiskt skönt att slippa festa. På förra nyår var jag nere och firade i Skåne och trots att det var riktigt kul så hann det ju bli en del starka drycker, mycket mat, mera sprit, tjohej, dans, chips, klockslag med skumpa och raketer, mera dans och sen blev man trött och full och dum. Allt sådant gick bort i år och ersattes av trevlig middag med familjen, sällskapsspel, film och frossa i chokladkartonger.

Den återstående tiden av helgen har jag ägnat åt att läsa lite java. Har tenta den 10:e och vet faktiskt inte alls hur jag känner inför den. Rent generellt så känner jag mig bättre inläst på java än vad jag någonsin varit, frågan är bara om det räcker.

Har fortfarande inte fått veta något om projektanställningen och enligt min chef så kan det nog ta ända till slutet på månaden om vi har otur. Och om vi har ännu mer otur så blir det ett nej. Då måste jag ge mig ut på den sunkiga arbetsmarknaden igen och det gick ju så bra senast…INTE. 🙁

Bågarna på mina glasögon har gått sönder också. Enligt optikern här på syncentralen så går dom inte att laga heller då dom är aldeles för gamla. Men här hade jag tur då det visade sig att jag hade en standardstyrka på mina gamla glasögon så han hade ett par att låna ut till mig som passade perfekt. Snacka om röta! 🙂

Tillbaka på jobbet

Idag började jag jobba igen efter julhelgen och efter en dags ledighet igår som kommer att kosta mig 200 kr. Sen är det ju sån där jobbig 13-dag om mindre än två veckor också så då försvinner 200 kr till. Aktivitetsstöd suger verkligen så hårt! Men någon gång under denna vecka kommer jag troligen att få veta hur det blir med min eventuella projektanställning iaf. Det värsta är att jag redan suttit och funderat ut hur jag isf ska spendera min första lön. Jag ska åka till IKEA och handla saker till nya lyan. Sen behöver jag uppdatera min stackars lilla dator som står i Skövde just nu och samlar damm. Den skulle nog må bra av en rejäl renovering av diverse komponenter. Blir det nu ingen projektanställning så lär ju viss besvikelse infinna sig. Men då får jag skylla mig själv som tillåtit mig att göra upp en massa planer. Inget blir som man tänkt sig, heter det ju.

Julen har i år varit som den brukar vara. Ganska lugn. Inget avancerat. Jullunch följt av Kalle Anka, följt av väntan på yngsta bror och flickväns ankomst, följt av fika, följt av julklappsutdelning, följt av julmiddag, följt av dessert och sällskapsspel i form av glass med hjortronsylt respektive “Värsta Språket”, vilket slutligen följdes av total mätthet och trötthet. Juldagen var tämligen avslagen. Jag ägnade dagen åt att spela på mitt julklapps-PSP samt åt att äta lutfisk. På annandagen började man bli människa igen. Spelade mera PSP…fastän jag borde pluggat. Kollade på filmen Chocolat också. Snorbra! Rekommenderas!

Julklappslistan 2005:
* Ett PSP
* Ett knivställ i plast liknande en röd typ sträckgubbe.
(Knivarna satte man bl.a. i huvud, bröst, mage, lår och smalben. :))
* Ett presentkort värt 500 kr på Akademibokhandeln
* En ram att sätta mitt examensbevis i
* Ett par Blundstone-boots
* 1500 kr att köpa ny vinterjacka för
* Ett par innetofflor

Det var nog allt. Mycket fina julklappar allihop. Jag är så nöjd!

Dax å jobba!

Snart godisförgiftad

Jag kommer nog att hinna bli godisförgiftad och kakförgiftad under min praktik på syncentralen. Nu till jul har vi fått hur mycket godis som helst skickat till oss från olika hjälpmedelsföretag i landet. i måndags kom en kille från ett företag i Göteborg hit med 17 2 kilos-ostar (visserligen inte godis men iaf) men i övrigt har det nästan bara varit godis. Men den som tror att jag klagar missförstår mig. Jag älskar godis. Speciellt choklad och choklad brukar det ju vara gott om när det lackar mot jul.

Vi har ätit mycket pepparkakor också. Dels på personalfikat men även då vi hade julfest här i förra veckan. Julfesten började med glögg och massor med pepparkakor och mingel eftersom vi bjudit in personalen på syncentralen i Uddevalla och Vänersborg. Sedan kom ett litet luciatåg och hälsade på vilket var trevligt eftersom jag själv och flera med mig här på arbetsplatsen inte hade sett någon lucia den 13:e december så vi tyckte inte riktigt att det kändes som lucia på riktigt. Så det var sannerligen en överraskning när dottern till en av mina jobbarkompisar med sin klass tågade in på syncentralen med glitter, ljus och blåa band runt midjan istället för röda. Dom sjöng jättebra! Flera sånger hade dom gjort en ny tolkning på men dom framförde även några visor som jag aldrig förut hört. Riktigt myspys. Sedan blev det tipspromenad och julbord.

Om en vecka vet jag eventuellt vad jag kommer att syssla med under våren. Den 27:e december kommer en viss person tillbaka till sitt kontor och kommer då att besluta om jag får projektanställning här eller inte. Jag hoppas innerligt att det blir ett positivt svar. Inte enbart för att jag trivs väldigt bra här och gärna stannar tills att jag börjar plugga igen men även för att det hade varit så himla skönt att slippa tänka på sin ekonomiska situation 24/7. Att kunna koppla bort den bekymmersamma delen av mitt liv hade varit underbart. Men jag försöker att inte hoppas på för mycket för det kan ju visa sig att det inte blir något också.

Nu ska jag ta en paus från godisätandet och skala en clementin som jag sedan ska äta upp.

Tjipp!

Pin It on Pinterest