Colle Verde Vineyards

Resan till Toscana innehåll bl a ett besök till en ekologisk och biodynamisk vingård och olivodling. Vingården var belägen ganska högt över havsytan med en fantastisk utsikt ner mot dalen och mycket grönska runt omkring. Vid besöket fick vi provsmaka gårdens egen olivolja. Vi bjöds också på lunch till vilken gårdens vita och röda viner serverades, samt dessertvin till den avslutande osten. Jag köpte med mig en flaska vitt vin samt några flaskor olivolja från gårdsbutiken. Olivoljan är det riktigt mycket smak i, vilket passar bra till tomater och mozarella. Visste du förresten att färgen på olivoljan är helt ointressant, att riktigt bra olivolja inte luktar oliver utan nyklippt gräs och oliverna från ett olivträd kan pressas till ca två liter olivolja?

På hemvägen åkte vi förbi byn Collodi där en staty rests som hyllning till sagan om Pinocchio och författaren Carlo Collodi.

Viva Toscana!

I juli sommaren 2014 besökte jag för första gången i livet Italien, närmare bestämt Toscana. I synnerhet Florens har varit en stad som jag under flera år har velat besöka, efter att ha läst om staden i skönlitteratur och sett vyer från staden på film. Det är ofta så jag får intryck av nya platser, och som jag efter att ha läst in mig om platserna, får för mig att jag vill besöka.

Resan till Toscana tog sin början på samma ort som den slutade, nämligen Bologna men vi bodde i den lilla staden Montecatini Terme som ligger drygt två timmars bussresa från Bolognas flygplats och en knapp timmes resa med tåg nordväst om Florens. På det hela taget var det en mycket bra resa; välplanerad och innehållsrik, men jag känner mig verkligen inte mätt på Italien och Florens vill jag väldigt gärna besöka igen eftersom en knapp dag i staden inte på långa vägar är tillräckligt för att hinna se allt som finns att se.

Bilderna nedanför är från resan från flygplatsen till Montecatini Terme och blandade bilder från staden samt några bilder från Viareggio som vi besökte dagen innan hemresan för att hinna tillbringa lite tid på stranden. För att se bilder från Lucca, Florens, vingården och Bologna, klicka på länkarna nedanför för att komma till de separata sidorna om respektive stad.

Lucca

Florens

Colle Verde Vineyards

Bologna

Rocky Point och English Bay

Den här veckan har jag fått se ett par nya platser i stan som jag dittills inte besökt. I måndags var det väldigt fint väder här i stan så vi (jag, Michelle, E och A) fixade en snabb middag och packade ner lite frukt och åkte sen till Rocky Point Park där vi spenderade ett par timmar med att strosa runt i parken, njuta av vädret och utsikten över vattnet och ägna oss åt fritt valda aktiviteter. Jag fotograferade (doh!), barnen lekte på lekplatsen och Michelle putsade en stenskulptur som nu är på god väg att bli klar. Ett väldigt trevligt sätt att spendera en måndagskväll!

Igår, då det var tisdag, hade jag en intervju till ett jobb på Caffe Artigiano på 853 West Broadway. Det var inte på något sätt något inbokat möte utan en on-the-spot opportunity till ett jobb som barista. Ingen förkunskap eller erfarenheter från tidigare jobb som barista behövdes, allt man behövde göra var att dyka upp på intervjun…och så klart att bli utvald att komma på vidare intervju. Det kändes som att det gick väldigt bra men jag tror inte att jag blev utvald, kanske för att jag sa att jag bara har ett working holiday permit och de sökte egentligen någon för en längre anställning. De skulle i så fall ha ringt idag mellan 16 och 17 och ingen har ringt så jag antar att jag kan sluta vänta ganska snart. Klockan är just nu tjugo över fem. Men det är bara att bita ihop och fortsätta söka jobb. Har sökt några jobb inom webbdesign samt ett, dock bara extrajobb, på pappershandeln Staples som ligger väldigt nära området där jag bor. Men jag ger mig inte, ett jobb ska jag ha!

Innan min intervju var vi till ett ställe där Michelle brukar köpa de stenar som hon gör sina skulpturer av. Det var en lagerlokal i en källare under en inspelningsstudio där killen som drev stenförsäljningen hade stora behållare med sten av olika sorter och storlekar. Det tog en stund för henne att hitta en bra sten med potential nog att kunna förvandlas till ett konstverk men det var ganska intressant att se hur det gick till. I och med besöket på “stenbutiken” träffade vi även Michelles kompis Elanor och vi tog en kaffe tillsammans på Caffe Artigiano efter min intervju. Vi åkte efter det till English Bay, en av stränderna nära både downtown och Stanley Park och vi åt väldigt god sushi på ett ställe nära stranden som Elanor kände till. Efter det satte vi oss och njöt av solen en stund innan det var dags att dra sig hemåt för att möta upp E och A.

Vad gäller sushi så är det nu andra gången på mindre än två veckor som jag ätit sushi här…och dessutom tyckt väldigt mycket om det. Första gången jag någonsin åt sushi var i Sydafrika och jag var inte alls särskilt imponerad. I Sverige har jag ätit sushi max en gång och inte alls tyckt så mycket om det men här finns det verkligen sushi av väldigt bra kvalitet och inte nog med att den är bra, den är dessutom väldigt billig om man jämför med den svenska. 18 bitar för $7! (ca 55 kr) 🙂

Bilderna nedan är från Rocky Point Park och English Bay. Tyvärr åt jag upp sushin innan jag hann fotografera den 😉

Andra bloggar om: , , ,

Fem dagar kvar

Idag är det söndag. Om fem dagar är det fredag och då börjar uppfyllandet av en dröm. Jag börjar bli lite stressad inför alla saker som jag vill hinna med innan jag åker. Jag ska börja packa imorgon i veckan som kommer ska jag fixa försäkring, ringa ett par samtal och förhoppningsvis hinna hem till mor och far en vända till för att träffa min bror och hans sambo som nu är i New York och som jag inte hann träffa när jag var hemma senast.

Igår hade jag en farväl-fest här hemma som blev väldigt lyckad, tyckte jag själv i alla fall. En massa underbara människor var här och det var väldigt trevligt, så trevligt att den sista gästen gick kvart över sex imorse. 🙂 Jag och A gick och la oss några timmar och gick sedan upp och förberedde nästa besök; A’s föräldrar som idag varit här på middag. Det blev italienska köttbullar med färsk pasta och saffrans- och apelsinglass till efterrätt.

Nu är vi båda sjukt trötta och ska strax krypa ner i sängen.

God natt 🙂

Andra bloggar om: ,

Påskafton, savvy?

Så var det påskafton igen. En sån där dag då man äter en massa mat och blir snuskigt mätt. För några timmar sedan fixade vi iordning lite tidig måskmiddag här hemma med sill, potatis, gravad lax, varmrökt lax, ägghalvor och påskmust så klart. Smaskens! Men som vanligt med sådan mat blir man alltid mätt lika plötsligt och abrupt varje gång, precis som att man inte väntat sig det. Nu var det typ fyra timmar sedan vi åt och jag är fortfarande mätt så att det räcker och blir över. Hur ska middagssteken få plats?

Påskmiddag

Nu ska jag ta mig ett glas påskmust till och sätta mig och fortsätta med Pirates-of-the-Caribbean-marathon som femman så fräckt inledde igår med den andra av tre filmer (!). Det gjorde ju så klart att man ville se den första direkt efteråt eftersom de inte verkade tycka att det vore en bra idé att visa alla filmerna i ordning tre kvällar i rad. Vi kollade därför på den första på dvd sent igår kväll och nu är det dags för den tredje. Savvy? 🙂