Vancouver Island

Nu fick jag ett ryck igen och tänkte blogga lite om resan vi gjorde till Vancouver Island de sista dagarna som T var här. Vi bestämde oss ganska snabbt på måndagen för två veckor sedan att vi skulle åka dit från tisdag till torsdag och började planera var till ön vi skulle åka och vilken whale watch vi ville åka på. Det finns många företag på Vancouver Island som sysslar med whale watching och är man turist som aldrig varit där så är det svårt att veta vilken av dem som är värd pengarna eller vad chanserna är för att få se några valar. Efter lite runtringning och rekande kom vi till slut fram till att en liten trip till Victoria, som är huvudstaden i British Columbia och där delstatens parlament även finns beläget, och en tur med Eagle Wing Whale Watching Tours nog skulle bli bra. De hade fått väldigt bra betyg på sin webbplats så det kändes som ett sunt val.

Michelle ringde också sin vän Will som bor i Parksville en bit från Nanaimo och som sa att vi kunde få sova i hans trailer (!), vilket ju låter lite primitivt men väldigt gratis och generöst. Sagt och gjort, tidigt på tisdagsmorgonen begav vi oss med packning och rejält med matsäck till färjan vid Tsawwassen (försök uttala det utan att bita tungan av dig ;)) Ferry Terminal och åkte till Swartz Bay på Vancouver Island och därfirån var det inte särskilt långt till Victoria.

Whale watchingen var väldigt härlig och vi fick se späckhuggare, i ett par timmar i sträck faktiskt. Men tyvärr på ganska långt avstånd och de ville inte hoppa för oss heller men det var ändå fantastiskt att få se dem. Vi åkte i en snabb och bekväm båt, tror det var den här. På vägen ut till San Juan Island, där flera av späckhuggarna ofta håller till, stannade vi några tillfällen för att titta på sälar, örnar och en grå val. San Juan Island ligger för övrigt på amerikansk mark så under resans gång hann vi även korsa gränsen till USA 🙂 Men jag vette sjutton om jag tycker att det räknas att ha varit på amerikanskt vatten i bara ett par timmar, som att byta plan på en amerikansk flygplats ungefär. 🙂

På kvällen efter whale watchingen körde vi vidare norrut upp till Nanaimo för att leta reda på den stugby utanför Parksville som Will höll på att bygga upp och där han även hade sin trailer ståendes. Man var ju rätt mör i både kropp och knopp när man kom fram och äntligen fick gå och lägga sig efter ett antal timmar i bil, färja, båt och bil igen och trots vissa obekvämligheter som det innebär att sova i en trailer så var det nog ingen av oss som tänkte så mycket på det.

Här kommer lite bilder från Victoria och whale watchingen. Bilderna på valarna har blivit något beskurna eftersom vi såg dem från så långt håll. Det WordPress-tema som jag använder beskär dessutom bilderna en gång till så klicka gärna på dem för att se dem i störra storlek. Skärpan är inte heller perfekt eftersom bilderna togs med telezoom-objektiv från en gungande båt.